Om du driver ett företag inom musikbranschen känner du säkert till att kontakter är allt. När du arbetar aktivt med kundrelationerna med hjälp av ett CRM-system minskar företagets sårbarhet. Du får en tydlig överblick över vilka av dina produkter eller tjänster som är mest populära hos kunderna.
Med hjälp av CRM kan du se till att dina kunder får en stark relation till ditt företag. På så vis kan du vinna i konkurrensen och lägga ner mindre av din tid på administration. Att driva ett företag handlar inte bara om att sköta huvudnäringen, det är också viktigt att hela tiden effektivisera din administration och dina rutiner. Det kan vara svårt för dig att ändra dina arbetsmönster, men med hjälp av systemet kan du locka kunder med tjänster och produkter som förbättrar deras vardag. CRM-systemet ger en översiktlig rapport som visar månadens resultat. När du implementerar ett sådant system kan du få tillbaka åtta gånger av din investering, vilket har visat sig i en rapport från Nucleus Research som gjordes år 2014. På detta sätt kan du få en hög ROI eller ”return of investment”.
Driva företag inom musikbranschen
Lars Olsson har drivit företag inom flera svårnavigerade branscher, bland annat som skivbutiksägare, klubbarrangör och DJ. Genom att sköta flera verksamheter samtidigt sprider han sina risker, men han har alltid velat arbeta med musik på något plan. År 1998 började han sälja skivor inne på ett kafé på Andra långgatan i Göteborg, vilket gick så bra att han snart kunde flytta till en egen lokal. Han vårdade hela tiden sina kundrelationer och startade även en DJ-skola samt en klubb.
Arash ”Ash” Pournouri har tidigare utsetts till en av de mäktigaste i världen inom musikbranschen. Han stod bakom DJ-talangen Avicii och är en entreprenör som har bokningsagentur och skivbolag. Genom att vara mycket aktiv har han gjort house stort inom dansmusik och ändrat hela musikindustrin vad gäller marknadsföring och affärsmodeller. Likt en missionär ville han visa housemusiken för alla han träffade på, med målet att dela med sig av upplevelsen till så många det gick.