Hur hörlurar förändrar musikproduktion

Jämfört med för 20 år sedan lyssnar musiklyssnare idag på musik i hörlurar i betydligt högre utsträckning. Att de flesta människor idag konsumerar musik på ett annat sätt än tidigare har inte förändrat bara hur vi hör musiken, det har också förändrat hur den produceras. Främst är det den så kallade mastringprocessen som förändrats, det vill säga det sista steget i att producera en låt.

Om du är seriös med att producera musik som låter bra i olika typer av hörlurar och kontexter bör du göra det till en rutin att också lyssna på dina låtar på olika sätt. Du kan till exempel gå in på https://www.teknikdelar.se/ och kolla på deras sortiment av hörlurar. En rekommendation är att du köper både ett par ok in-earlurar och ett par lite bättre over-earlurar.

Avsaknaden av akustik gör hela skillnaden

Den främsta skillnaden mellan att lyssna på musik i hörlurar och i vanliga högtalare består i avsaknaden av rumsakustik. Ljud reflekteras mot väggarna i rummet, när det gäller musik har det alltid format hur musiken låter.

Ta den romantiska eran som exempel (1800-talet). Musik framfördes då i första hand i konserthallar med stor akustik. Hallarnas storlek gav i sin tur reverbeffekter på runt 2 sekunder vilket påverkade hur verken skrevs och hur de framfördes. Spela på ett sätt som inte passar och resultatet blir snart kakafoni. Nu är en konserthall ett extremt exempel, åtminstone jämfört med förutsättningarna de flesta av oss har hemma. Samma princip gäller dock för ett vanligt rum, om än att reverbeffekterna är mycket mindre. Poängen är att rummet där vi lyssnat på musik tidigare alltid har spelat stor roll.

Idag är det inte så. En av de första faktorerna som påverkas när du lyssnar i lurar är basen. Hörlurar är nämligen sämre på bas, vilket måste kompenseras. Det görs ofta genom att mastringsproducenten simulerar basfrekvenser som egentligen inte hörs när du lyssnar i hörlurar, vilket är möjligt genom att man använder sig av övertoner. Det finns en effekt som kallas för ”phantom fundamental effect” som förklarar varför och hur detta fungerar. Det är dock bara en av alla grejer en modern musikproducent måste ha i åtanke för att göra musik anpassad till hur folk lyssnar på musik idag. Jag får säkert anledning att återkomma till det här ämnet i ett senare inlägg.

Leave a Reply

mts_truepixel